Thursday, September 30, 2010

Lipan.. Oh Tidak!!

Masa tu ak ngah khusyuk dgr lagu kat laptop...mcm2 lagu la lagi2 lgu korea..hahaha3 xtau la npe ak minat sgt ngan lgu dorg tu..pape pon lgu dorg mmg sgt2 best..ak minat kmpln SHINEE (Onew)..



 
snyuman dye...haha3 comey sgt... (^^,)/") e'eh da kelain da nie..ak nk ctr psll lipan td..hahaha3 k k..smbg2 tgh dgr lagu kan td..tibe2 time ak rse cam nk pndg kanan time..ak pon pndg la..Oh Tidak!! besar nyer..da la adq ak ngah tdur ngan lena nya..ap lg ak pon dgn brani nyer g ke arah lipan yg agak besar la jgak..huhu3 lipan tu menyorok kat bwh toto..korg tau ke toto tu ap?? klo xtau buat2 tau jela yea..pastu ap lgi ak kejut la adq ak yg ngah sedap tdo tu...ASY!!ASY!! bgun!! ad lipan...ad lipan..adq ak ni mamai g..ad ke dye g tdo kat tmpt lipan tu..ak mara r..."we bgun la ad lipan tu..." ak pon swuh la dye tdo ats kusi..skrg sesi nk m'bunuh lipan tu ~~ ak selak2 la bwh toto..cri lipan tu..bile dye kuar je..bukan ak nk bnuh dye..hahaha3 ak jerit jew "LIPAN!! LIPAN!! dye da kuar..dye da kuar.."..haha3 gye cam berani sgt nk bnuh dye td..pastu lipan tu main nyorok2 lak ngan ak..ak pggl ibu ak.."ibu2 ad lipan..ad lipan" ibu kate g la bnuh dye..hihi3 ak gelak jew..after that..(asyik pastu jew..ayat bi lak lain ckit)ak pon amik btng pnyapu..muahaha3 siap ko lipan..ak pon g kat lipan tu..isyh ssh jgak nk bnuh dye nie..da la ak nie brani sgt org nyer...aaaaaaaaaa...dye maen lari2 lak..cpt kejar..cpt kjar...ak bising2 lak tgh mlm2 bute tu..hahahahah3 akhirnya dpt pon ko..ak than dye ngan kusi..dye xleh lari daa...ak pon amik btg pnyapu..tkan2 dye bg mati....pada pkul.. [oo:45] tamat la riwayat nyer sbgi seekor lipan dewasa...(Al-Fatihah)

: senar nyer ak sian jgak nk  bnuh..tpi klo ak xbnuh nt dye gigit ak..nt masuk hospital..lg bhye...xdpt ak nk post kat blog nie g dah..huhu3 lipan kan bleh m'bunuh jgak..g pon kan..(bisik2..ak pnah bunuh anak dye..huhu2) Oleh itu tamat la sudah kisah lipan..Oh Tidak!!
............................................................................................
KUALA LUMPUR: Bisa gigitan lipan boleh membawa maut kepada manusia, terutama jika mangsa gagal mendapat rawatan segera.

Walaupun tidak seteruk kesan gigitan kala jengking atau patukan ular, bisa lipan jenis tertentu boleh menyebabkan mangsa koma dan meninggal dunia jika berlaku kejutan ‘anaphylaxis’ iaitu alahan atau ‘sepsis’ iaitu jangkitan kuman serius dalam darah.

Ketua Koodinator (Klinikal) PTJ Trauma dan Kecemasan, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Dr Abdul Ali Raja Mohamed, berkata mangsa boleh mengalami kejutan anaphylaxis dalam masa 30 minit seperti gatal, berpeluh, jantung berdegup kencang, bengkak, sesak nafas, pening dan pengsan.

Kesan itu berlanjutan beberapa hari hingga menyebabkan masalah pada jantung mangsa, manakala sepsis pula boleh berlaku selepas tiga atau empat hari termasuk mangsa mengalami demam yang kuat.

“Kejutan anaphylaxis dan sepsis memang boleh menyebabkan mangsa maut tetapi ia boleh dikesan secara klinikal dan diubati jika segera dirawat.

2 comments:

amie. said...

omo! onew laaaaaahh~! *gile skejap*
hehehe~ suka2

ara said...

haha3 I like Onew!! ;)